woensdag 22 maart 2006 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van marloes fopma - WaarBenJij.nu woensdag 22 maart 2006 - Reisverslag uit Bali, Indonesië van marloes fopma - WaarBenJij.nu

woensdag 22 maart 2006

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg marloes

22 Maart 2006 | Indonesië, Bali

Hallo allemaal!

Na een weekje ziek, zwak en misselijk te zijn geweest heb ik eindelijk weer eens wat echt van Bali gezien. Zaterdagochtend gingen we eerst een Balinese dans bekijken. Dit keer hadden we geen gewone taxi’s maar van die Duitse oude wagens (zie foto). Zo’n autootje die Nancy en Ed ook hebben alleen wij hadden een knal rode! Mooi kapje eraf natuurlijk en genieten! De dans die we hebben bekeken was de Barong dans. Een barong is een soort monster met een masker dat een zwijn, een tijger of een olifant moet voorstellen. De barong die voor deze dans werd gebruikt is de heiligste en heeft geen gelijkenis met een dier. ( dit zijn trouwens mooie Sunderumpakken!).
Bij de Barong behoort altijd de Rangda, deze vertegenwoordigt het kwade en de Barong het goede. De Barong dans weerspiegelt een eeuwige strijd tussen goed en kwaad in de mens en in de wereld.
Na deze bijzondere dans gingen we naar een klein galerie waar Batik wordt verkocht en hier kan je ook zien hoe het wordt gemaakt. Batik is een bepaalde manier van schilderen met was op kleding maar ook schilderijen. Eerst wordt er een motief getekend op de stof met potlood en die lijnen worden weer beplakt met was. Dan volgt er een verfbad en dan wordt het gekookt zodat de was er weer af gaat, dit proces gebeurt net zo lang totdat alle kleuren erop zijn die men wil.
We hadden echt een kunstzinnig uitje want hierna gingen we nog naar een werkplaats waar ze mooie beelden van hout maken. En dan niet alleen kleine beeldjes maar ook echt hele grote.
Na al dat kunstzinnige mocht er weer wel eens wat grappigs komen, een apenpark. Een groot bos met heel veel grijze apen. Ik had wat bananen gekocht maar die heb ik zo snel mogelijk aan ze gegeven want ze zijn me toch brutaal! Midden in het bos staat een soort overblijfsel van een tempel, net het jungleboek. De apen kon je ook lokken met een banaan en dan gingen ze op je zitten maar dat vond ik toch niet zo’n goed plan.
Nadat we door Ubud gereden waren (kunstenaarsdorp) gingen we echt de bergen in. Allemaal
van die slingerweggetjes net als op wintersport maar dan geen sneeuw maar heel veel groen. Halverwege nog een tempel bezocht, waar ze heilig water hadden en waar je geld in een fontein kon gooien om vervolgens een wens te doen. Toch maar even gedaan, je weet maar nooit…
Dichterbij het einddoel werd het ook steeds kouder, moest gewoon een trui aan! Uiteindelijk aangekomen bij ons hotel waar we die nacht zouden verblijven aan een meer bij een berg. Deze hoge berg zouden we de volgende ochtend beklimmen. Iedereen ging vroeg te bed want die ochtend moesten we er al om 3 uur uit! Even snel een kopje thee genomen en hup gaan! Nou ik kan je vertellen dit was niet even een klein duintje! Echt 1,5 lopen en dan nog stijl ook met allemaal losse stenen. Het laatste stuk was echt het zwaarst maar het gevoel dat ik had toen ik boven had, echt super! We konden helaas niet heel goed de zonsopgang zien maar het was zeker een mooi gezicht. Na het ontbijt gingen we nog een stukje verder lopen om de krater te zien en om een eitje te bakken op de berg om vervolgens de afdaling te maken.
Na deze intensieve activiteit gingen we weer naar ons eigen hotel om even lekker bij te komen.
Maandag hadden we nog lekker vrij van school dus gingen we weer de hele dag op excursie, eerst naar Dinas Pariwisata een plek waar vroeger mensen werden veroordeeld met hele erge straffen die op muurbeschilderingen staan afgebeeld. Deze straffen varieerde van een mes door je hoofd tot de geslachtsdelen verbranden. Hierbij was ook een museum waar enkele stukken krant lagen in het ‘nederlands’van hoe het er vroeger op Bali aan toe ging toen Bali onder Nederlands regime was.
Vervolgens naar een vleermuizen grot geweest waar echt heel veel vleermuizen waren en grote slangen. Midden in die grot is een offerplaats maar daar mogen toeristen niet in, wat ik niet zo’n ramp vond. Lunchen hebben we heerlijk gedaan aan het water waar je uitkijkt op de kleine eilandjes van Bali.
Na de lunch naar een authentiek dorpje geweest waar de koeien en vooral veel kippen lekker rond liepen (niet zo prettig die kippen ivm met vogelgriep). Als laatste bezochten we de baddertuin van de koning van vroeger (zie foto).
Al met al dus een heel cultureel weekend waarin we nu eindelijk eens wat meer van Bali hebben gezien dan alleen strand en Kuta (badplaats, veel uitgaansmogelijkheden). Wat ik op Bali heel opvallend vind is dat er echt overal langs de weg kleine kraampjes staan, zelfs op rustige stukken in de bergen, waar ook de mensen echt bij wonen. Ze proberen er allemaal wat van te maken, hoe arm ze ook zijn.
Het toerisme is hier flink gedaald wat je erg merkt en wat erg jammer is. Vandaag hebben we nog een Four Seasons hotel bezocht die een bezettingsgraad had van 30% en wat voor de aanslagen tussen de 80 en 90% lag! En dan doen hun het nog goed want het gemiddelde op Bali ligt volgens mij nu rond de 20%. Veel hotels gooien hun prijzen dus dan ook naar beneden om toch nog gasten te kunnen krijgen maar daaraan deed dit hotel niet mee, zij doen nooit hun prijs omlaag, vond ik wel gewaagd van ze. Was trouwens echt een prachtig hotel, allemaal kleine huisjes met eigen zwembad en uitzicht op zee. Ook zijn er nog grote private villa’s waar vaak vips komen.
Nou dat was het wel weer even voor vandaag, nog 2 weken en dan ga ik alweer richting huis! Moet eerlijk zeggen dat ik nu langzaam aan wel aan het aftellen ben..
Fijne dag nog en laat wat van je horen!

Dikke kus Marloes

  • 22 Maart 2006 - 08:58

    Marlien:

    Heej marloesje!!
    Klinkt interessant allemaal! Flink wat cultuur opgesnoven dus!
    Zoals ik net al zei, mis je hier weer opvallend weinig (helemaal in vergelijking met wat je daar allemaal mee maakt!)
    Naja, heb je net al gesproken dus heb verder geen nieuws meer..
    Geniet nog even de laatste twee weken!
    Ik zie je over twee weken weer!!
    Veel liefs marlien

    ps. de foto's van Curacao staan op n hyves..

    CIAO BELLA!

  • 22 Maart 2006 - 09:14

    MIS JE!!!:

    wij tellen ook af liefje..


    xx Shane

  • 22 Maart 2006 - 17:01

    Errie:

    Ej zussie dus je beleeft zoals gewoonlijk weer genoeg. :p nou als je thuis bent vind je et weer nix aan hiero :D hahah nou je kan by the way wle goede verhalen vertellen ! Naja Groetjeesss Dikke Kus. Je grotere broer ;)

  • 23 Maart 2006 - 14:15

    Marlienke:

    Heey lieverd! Ik probeerde je te bellen maar ik krijg je niet te pakken.. janne net wel gesproken Ik probeer het binnenkort nog een keertje! Heel veel plezier nog! Dikke kussj marlienie

  • 24 Maart 2006 - 17:58

    Marieke:

    Hey Marloes,
    Nou op de valreep ook nog een keer een berichtje van mij. Wat doe je daar onwijs veel leuke dingen. Krijg misschien toch nog wel een beetje spijt dat ik dat exchange programma nooit gedaan heb. Maar vermaak me hier in Nederland ook nog steeds prima. Ik ben nog steeds druk met mijn stage en zo nu en dan (lees: vaak) naar Terschelling natuurlijk.
    Nou, tot over een paar weekjes!
    Liefs Marieke

  • 25 Maart 2006 - 08:49

    Wil Zwart:

    hoi marloes je hebt het duidelijk erg naar je zin maar thuis is het straks ook weer lekker hoor al zal het weer je wel tegenvallen.momenteel regent het maar het is gelukkig niet meer zo koud.je maakt genoeg mee daar en ziet veel nu er nog even tegen aan en dan hoor ik je reisverhalen nog wel eens onder een etentje.groetjes wil.

  • 25 Maart 2006 - 10:36

    Opa En Oma:

    Lieve Marloes
    Wat fijn om weer wat van je te horen en zijn we blij dat je weer opgeknapt bent. We hebben heel veel geprobeerd je telefonisch te bereiken, maar er was geen contact met je te krijgen. Nog even en je bent weer thuis en geloven we dat je het weer heerlijk vindt. Al zijn deze maanden heel speciaal voor jullie allen geweest. Met veel avontuur en cultuur. Al zal de warmte af en toe wel tegenvallen. Het is hier nog steeds koud en we willen zo graag lenteweer. Mam en pap hadden een heerlijke week beleefd. Veel muziek en dans en leuke uitstapjes. Ze zijn nu de laatste puntjes op de i aan het zetten van je slaapkamer. Neem voor ons wat aapjes mee we hebben bananen genoeg. Toch leuk dat jullie er alle weekends zo op uit gaan en mooie excursies ondernemen. Maar vleermuizen en slangen mij niet gezien.
    Wel jammmer voor die mensen dat het toerisme daar zo gedaald is. Hopelijk komen er voor hun betere tijden. Nu lieve meid we wensen je nog kunstzinnige en blije dagen en ook wij tellen de dagen af. Dan sluiten we je weer in onze armen.
    Veel liefs en een dikke zoen van Opa en Oma

  • 28 Maart 2006 - 07:52

    Marlien:

    marlienke? dacht al "Heb Ik dat geschreven??" Maar dat is iemand anders, hihi!
    Nou marloesje, wees blij dat je daar zit. Ik heb t namelijk helemaal gehad met dit rotland! Fietste net naar school, had haast want was weer s te laat uit mn bedje gestapt.. fiets ik echt 1 seconde door rood licht.. wat denk je?! boete van 50 euro!! Eikels! Naja.. doe je dr aan..
    Ik ben echt zooo benieuwd naar je verhalen en alle foto's!
    Zie je snel weer.. huh?! kijk net in mn agenda en daar staat 6 april, nou dat is wel heel snel!
    We spreken mekaar dus volgend weekend al! GEZELLIG!
    Tot dan! Dikke zoen van mij!

  • 28 Maart 2006 - 12:17

    Nienke:

    Wow lang verhaald :D
    Nou meis, t einde is al in zicht...ik kan nu zeggen, tot gauw! haha. nog veel plezier bij alles wat je gaat doen.
    Dikke kus Nienke

  • 29 Maart 2006 - 12:00

    Nicole:

    Hay meisje!!

    Beter laat dan nooit laten we eerst maar even zeggen. Leuke site kan je mooi volgen wat je allemaal uitspookt. Gelukkig ben je weer beter, nog even genieten van je laatste weekje. Zie je volgende week.
    gr. Nicole
    nb. je paard is goedgekeurd
    nb. hoe zit het met de jongens ...

  • 29 Maart 2006 - 12:07

    Nic:

    hay hier ben ik weer,
    heb net even je belevenissen van de vorige weken bekijken, leuk joh. Gaat het mega-snel voorbij die twee maanden volgens mij. Ik heb al wel gezien dat je genoeg leuke dingen hebt gedaan.
    Veel plezier nog je laatste weekendje!!

    liefs nic.

    nb. sorry nog gefeliciteerd met je verjaardag - ja heb je site vandaag pas ontdekt dus vandaar ....;

  • 30 Maart 2006 - 15:25

    Marlies:

    Hey Marloes,
    Kheb je avonturen gevolgd hoor:)
    Echt superleuk die foto's allemaal en je verhalen!!!
    Nog even en je moet weer nr dit koude kikkerlandje dus geniet er nog maar van! Dikke Kuss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

marloes

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 102095

Voorgaande reizen:

07 Februari 2006 - 06 April 2006

Mijn eerste reis

03 November 2009 - 30 November -0001

ontdekkingsreis 2009

11 Januari 2012 - 30 November -0001

ontdekkingreis deel 2

Landen bezocht: