Goodbye Australia, you are beautiful - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van marloes fopma - WaarBenJij.nu Goodbye Australia, you are beautiful - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van marloes fopma - WaarBenJij.nu

Goodbye Australia, you are beautiful

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg marloes

04 Augustus 2010 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hier weer even een berichtje, ditmaal vanuit Borneo! Maar laat ik bij het begin beginnen.
Na Queensland was New South Wales onze laatste staat waar Sydney de hoofdstad van is en onze eindbestemming.
Na een heerlijk ontbijtje aan het strand in Surfers Paradise kreeg ik Coen zover om te gaan zwemmen, immers dat hadden we nog niet gedaan aan deze kant van de kust. Even doorbijten ( de temperatuur is net als de Noordzee) maar dan is het ook heerlijk om de golven tegen je lijf te voelen kletsen. Tijdens het afdrogen zien we een opmerkelijk verschijnsel rond de zon, er zit een kring omheen ook wel halo's genoemd.
Hoe klein de wereld is blijkt wel weer, in Byron Bay kom ik een oud studiegenoot tegen. Tijdens onze trip hadden we nog steeds nog niet een barbie gehouden, oftewel bbq, dat moest er nu toch maar van komen. Voor een zeer schappelijke prijs vlees en andere lekkernijen gekocht en er maar meteen een vijf gangen bbq van gemaakt met natuurlijk een goed glas wijn. Nu we dichterbij komen bij Sydney werd het ook tijd om de auto van binnen en buiten goed schoon te maken zodat deze verkoopklaar is als we Sydney inrijden. De eerste geïnteresseerden bellen al voordat we de stad in zijn. Een goed teken blijkt later, bij de eerste bezichtiging verkopen we de auto voor een leuke prijs.
Het Oprah House en de Harbour Bridge zijn de grote attracties van de stad. Vlakbij bevind zich het Museum of Modern Arts waar het werk van jonge kunstenaars is te bewonderen. Maar wat is nou precies kunst vraag ik me af als ik me door het museum waan. Sommige stukken zijn echt goed bedacht,je moet er maar opkomen, andere lijken het werk van een kleuter. Ook Bondi Beach kan natuurlijk niet ontbreken, het beroemdste strand van Sydney waar veel surfers goed aan hun trekken komen. Voor onze laatste avond in de auto maken we hoe kan het ook anders, hutspot, en slapen we heerlijk ergens in een woonwijk. Nadat we de auto hebben overhandigd lopen we weer bepakt en bezakt.Ik ga haar missen, de auto, ze heeft goed haar werk gedaan en we hebben veel plezier ervan gehad. Na een paar dagen hostel went een gewoon bed ook wel weer en verwennen we onszelf lekker met champagne en laten we anderen voor ons koken.
De volgende dag was een afscheid onontkoombaar, we betrekken onze eigen paden weer en ik ga verder naar Maleisië. Dat is het enigste nadeel van reizen, dat je steeds weer afscheid moet nemen van mensen waar je om geeft.
En daar liep ik weer met mijn backpack op het vliegveld, op naar Borneo! De reis gaat een beetje op de automatische piloot, ik ben moe en de tranen bikkelen over mijn wangen als ik de gate inloop. In gedachten zeg ik gedag tegen dit geweldige land en de bijzondere mensen die ik heb ontmoet. Langzaam komen flashbacks van wat ik allemaal heb gezien en ik realiseer me dat ik even pas op de plaats moet nemen om dit te verwerken. Op Borneo aangekomen sta ik er weer alleen voor, het voelt raar om me maatje niet bij me te hebben, alsof we een Siamese tweeling zijn geweest die nu zijn gescheiden. Na wat slaap voel ik me al wat beter en heb ik er weer zin in, op ontdekking door Borneo! Borneo is het op twee na grootste eiland ter wereld en is het leefgebied van onder andere de Orang Oetan. Mijn reis hier begin ik in Kota Kinabalu, de hoofdstad van de provincie Sabah. Het is fijn om weer in Azië te zijn, de Maleisiërs zijn heel vriendelijk en ook een fijne bijkomstigheid zijn de lage prijzen in verhouding met Australië. Het is wel weer even opletten waar je loopt, een gat hier in de straat is niet ongewoon en het is weer even wennen om in een moslimland te zijn.Via couchsurfing ontmoet ik een stel en een vriend die hier studeren en uit Iran komen voor een hapje eten op de locale markt. Ze vertellen me veel over de geschiedenis en cultuur van Iran. Iran is officieel een republiek maar hier is in werkelijkheid niets van te merken, het land wordt gereageerd door een dictator die de partij van de geestelijkheid vertegenwoordigd en volgens een conservatieve islamitische wetgeving reageert. Zo is iedereen verplicht een hoofddoek te dragen en is het niet toegestaan om van geloof te veranderen. Sterker nog, je geloof wordt zelfs vermeld in je paspoort. De mensenrechten worden hier regelmatig geschonden en een van hen is ook betrokken geweest bij demonstraties. Dit heeft als gevolg dat hij op wordt gepakt als hij terug gaat naar zijn land als zijn studie is beëindigd, simpelweg omdat hij opkomt voor zijn vrijheid. Ik realiseer me dat ik nog zo weinig weet en dat vrijheid voor mij zo gewoon is dat je er niet eens meer bij stil staat. Dat iemand anders je dingen oplegd die je zelf misschien helemaal niet wil, dat is toch mensontwaardig?
Ik verblijf bij een lieve vrouw die een homestay runt, je slaapt dan bij haar thuis waar ze verschillende kamers heeft, erg gezellig.Na een paar dagen rust in deze stad zal ik weer verder trekken richting Sepilok waar ik hopelijk oog in oog met een Orang Oetan zal staan!
Bedankt weer voor het lezen.

  • 04 Augustus 2010 - 07:46

    Harry Meijer:

    Hoi Marloes.
    't Is te gek voor woorden, maar ik word ook een beetje verdrietig nu je weg bent uit Australië, alhoewel Borneo mij een warmer gevoel geeft, gewoon al vanwege een oud jongensboek:"De scheepsjongens van Bontekoe" van heel lang geleden.
    Wat Iran betreft, ik kom wekelijks op een asielzoekerscentrum, daar ontmoet je alleen maar mensen die worden afgemaakt wanneer zij naar hun land terug gaan of moeten. Het is niet verkeerd om daar eens mee te worden geconfroteerd.
    Zeg veel plezier weer en geniet er van.
    Harry en Brigitte.

  • 04 Augustus 2010 - 08:01

    Mimi:

    heb je verslag ademloos gelezen - de Marloes die ik ken als baby, scholier en studente heeft zich ontpopt tot een schrijfster van zeer boeiend proza. Succes met de speurtocht naar orang oetans en pas goed op jezelf!

  • 04 Augustus 2010 - 09:52

    José:

    Hey Marloes! Hip pakje heb je aan hoor, blauw staat je goed! De laaste etappe van je reis, Maleisie, lijkt me prachtig. Ik kijk uit naar je foto's en verhalen!

    Pas goed op jezelf, liefs!

  • 04 Augustus 2010 - 09:56

    Mariette:

    Marloes!
    wat weer een fatastisch verhaal!
    we lopen elkaar net mis, ik vertrek over een maand naar Sydney! Nouja misschien treffen we lkaa nog in Nieuw Zelland of Thailand.. who knows ;)
    Keep up the good stuff!

  • 04 Augustus 2010 - 09:59

    José:

    Oja, ik hoorde (te laat) dat je in de Pers stond! Echt fantastisch en helemaal verdiend want je schrijft echt heel goed! Ik hoop dat ik het nog eens kan lezen. Liefs!

  • 04 Augustus 2010 - 11:03

    Marlien:

    sta je in de pers?? Waarmee?
    Veel plezier nog op het staartje van je reis en tot snel kus!

  • 05 Augustus 2010 - 09:55

    Arjen Almoes:

    Hee marloes,
    Zie je net in de terschellinger staan.
    Geniet van je laatste reis in maleisië. Helemaal super wat je allemaal beleefd.
    Enjoy en groet,
    arjen:)

  • 05 Augustus 2010 - 20:29

    Linda Van Der Plas:

    super gaaf zo n reis,
    geweldig, geniet er maar lekker van voordat je weer in ons koude kikker landje arriveert, doe voorzichtig en geniet!

  • 09 Augustus 2010 - 20:18

    Nic:

    Hey meis,

    Je bent letterlijk en figuurlijk een wereldmeid. Fantastisch allemaal.

    De tijd vliegt. Geniet!

    Liefs Nic

  • 10 Augustus 2010 - 03:40

    Janne:

    Heerlijk verhaaltje weer Miep! Leuk om te lezen, en je ziet er goed uit als moslima.

    Dikke zoen, xxx

  • 10 Augustus 2010 - 14:16

    Fok Bierlaagh:

    dag Marloes,
    Leuk verhaal! Via de terschellinger op het spoor gekomen.Binnenkort krokodil te eten op Terschelling? Geniet!
    fok en tineke bierlaagh,
    vaste gasten van de drie grapen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kota Kinabalu

ontdekkingsreis 2009

Recente Reisverslagen:

01 Oktober 2010

Home sweet Home

06 September 2010

One week in Bangkok

25 Augustus 2010

Strand, chakra's, shakes en full moon

12 Augustus 2010

It's a jungle out there! Sabah, Borneo

04 Augustus 2010

Goodbye Australia, you are beautiful
marloes

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 102071

Voorgaande reizen:

07 Februari 2006 - 06 April 2006

Mijn eerste reis

03 November 2009 - 30 November -0001

ontdekkingsreis 2009

11 Januari 2012 - 30 November -0001

ontdekkingreis deel 2

Landen bezocht: