Java - Reisverslag uit Bali, Indonesië van marloes fopma - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Bali, Indonesië van marloes fopma - WaarBenJij.nu

Java

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg marloes

16 December 2009 | Indonesië, Bali


Ik zat er al een tijdje over na te denken om nog wat meer van Indonesie te zien en zo opperde Bodil dat Arjen en ik wel mee konden op familiebezoek van haar vriend, Arif.
Vorige week donderdag vertrokken we met de lokale bus vanuit Denpasar richting Java. De bus zelf al is een belevenis, de muziek staat lekker hard en op een tv scherm verschijnt de tekst dus je kan ook nog mee karaoken als je wilt. Voordat de bus vertrekt komen er eerst nog tig verkopers de bus in maar na een dik half uur konden we eindelijk vertrekken. De rit duurde zo’n zes uur ( zonder airco) maar was goed te doen. Halverwege op de boot zag je de lichten van Java al opdoemen, net alsof we op de boot zaten naar Terschelling. Het was maar goed dat we in de nacht reden want de buschauffeur rijdt alsof hij een computerspelletje bespeeld in plaats van met levende mensen rijdt. Uiteindelijk kwamen we aan bij de familie die in Jember woont en we werden meteen al overweldigd door de gastvrijheid. Na het aanhoren van het gebed door de luidsprekers ( wat we nog vaker zullen horen hier op Java, namelijk 5x per dag) tijd voor wat slaap. De mensen leven net als op Bali ook met hele families in hetzelfde dorp en komen regelmatig bij elkaar buurten. Ze kennen geen ‘ Boelees’ hier (buitenlanders) dus wij trokken al veel bekijks toen we de volgende ochtend op de veranda zaten. Dat is ook iets wat ze hier veel doen, beetje voor hun huisje zitten en buurten met elkaar, heel sociaal. De mensen hier hebben weinig maar zijn zo gastvrij, heel bijzonder. Douchen gebeurt hier in een hokje buiten met een waterput waar je dan met een schep water over je heen gooit, dit hokje fungineert ook meteen als sanitair ( zonder gat in de grond), alles went maar wij wachtten liever tot we ergens waren waar een normaal toilet was..
Een uitnodiging voor het bijwonen van een trouwerij sloegen we natuurlijk niet af, helaas waren we veel te vroeg en was de feeststemming nog ver te zoeken. Ook hier voerde gastvrijheid weer de boventoon, we werden helemaal volgestopt met eten ( wat je trouwens zittend op de grond eet). Na deze bijzondere belevenis om bij een Javaanse familie door te brengen was het weer tijd om erop uit te gaan. Met een busje vol, samen met wat vrienden van Arif togen we naar de berg Bromo. Bromo is het mooist om te zien bij zonsopgang dus verbleven we eerst nog een nachtje halverwege de berg. Hoewel er wel een beetje taalbarriere was met zijn vrienden hebben we toch gezellig gezeten en gekaart. Na een korte nacht ging om drie uur alweer de wekker en stond de chauffeur alweer klaar. Ditmaal in een grote jeep de berg op waar het nog pikkedonker was. Net alsof we werden gedropt voor de survival..
Vanuit het niets doken overal lichtjes op van andere jeeps en scooters, we waren toch niet de enigen. Na een zeer spannende rit stonden we eindelijk boven op de berg, prachtig als dan de zon opkomt en hoe het steeds lichter dan begint te worden. Opeens hoorde ik mijn naam, stond Aprilla (oud collega Kras) voor mijn neus. We hadden wel al contact gehad maar het was toch wel bizar om haar hier op deze plek te zien.
Nadat het licht weer was geworden konden we ook nog de vulkaan op, hiervoor moesten we alleen nog een stuk lopen. Maar overal werden paardjes aangeboden en omdat ik het toch wel misste ging ik te paard. Als je nog niet zelf eerder boven een vulkaan heb gestaan, je bent gewaarschuwd het ruikt er aardig naar rotte eieren ( maar dat doet niets af aan het uitzicht). Na Bromo ben ik verder meegereden met Aprilla en haar vriend. Bij hen heb ik een paar dagen doorgebracht in een luxeus appartement in Surabaya. Wat heerlijk om weer even een eigen kamer te hebben met alle gemakken en een baantje te zwemmen met uitzicht over de stad. Heerlijk om weer even op een bank te ploffen en tv te kijken. En had ik al verteld dat we ook een prive chauffeur tot onze beschikking hadden? Ik denk dat al deze gemakken en rust me even teveel werden want ik werd natuurlijk ziek ( of was het toch hoogteziekte?).
Ziek zijn en op reis is geen fijne combinatie maar ach als het weer voorbij is lach je erom en ik had toch wel de mazzel dat ik op een toplokatie zat en lieve mensen om me heen had.
Toch nog wel wat van Surabaya kunnen zien zoals oude koloniale gebouwen, een sigarattenmuseum en natuurlijk de shopping malls. Een historische plek in Surabaya, wat ook wel ‘stad van de helden’ wordt genoemd is het hotel Majapahit. Dit voorheen genoemde Oranje Hotel is een belangrijke plaats geweest voor het afzetten van de Hollanders door de Javanen. In 1945 hebben ze hier de blauwe streep van de Nederlandse vlag geknipt als eerste teken van verzet. Na nog een nachtje bij Aprilla’s familie te hebben overnacht, die iets buiten de stad wonen, was het tijd om mijn trein te pakken naar Yogjakarta!
Vlak bij deze stad bevinden zich de tempels Brobodur en Prambanan. Eerstgenoemde is de grootste Boedisistische tempel ter werelde en de andere is een Hindoeistische tempel. Allebei zeer grote overweldigde complexen waarin heel wat uren hebben gezeten voordat het er stond. Vergeet niet dat er weinig machines aan te pas kwamen en dat men dit maakte puur voor het geloof en niet voor rijkdom of geld..
Yogjakarta is een heerlijke stad waar ook hier weer veel Nederlandse invloeden te zien waren. In de stad bevind zich ook het paleis van de Sultan die er nog steeds woont ( de tiende alweer). In de ochtend kan je dit bezoeken wat zeker de moeite waard is. Het vervoer van die dag was voor mij een Ritsjka die me overal heen reedt. Zo heb ik ook nog de Bird Market bezocht waar behalve veel vogels ook andere dieren wordt verkocht zoals puppies, konijnen maar ook leguanen en slangen. Doordat ik nu alleen reisde ontmoet je zeer snel veel mensen vanuit alle windstreken. Zo ontmoette ik een Balinees die daar studeerde en me meenam naar een opening van een art festival. En zo kom je weer op plekken waar toeristen niet komen, dat was weer een leuke belevenis. Maar aan alles komt een eind en zo zat ik zaterdag weer in het vliegtuig, terug naar Bali.
Kan iedereen zeker Java aanraden om te bezoeken als je naar Indonesie gaat. Ikzelf had best wel een beetje vooroordelen bij Java, maar die ten spijt kwamen niet echt overeen.
Wat me heeft overweldigd van Java zijn de mensen, zo behulpzaam en gastvrij. En hun manier van leven, dan hebben wij het toch wel heel goed hoor en toch redden ze zich heel goed, met een lach op hun gezicht. En de mensen zijn heel vindingrijk in het verdienen van wat geld. Zo stonden we bij een stoplicht te wachten en stonden er opeens mensen met geschminkte gezichten te dansen op muziek om vervolgens met de pet rond te gaan voordat het stoplicht op groen ging.. Tja, bedenk het maar eens..
De feestdagen komen al dichter bij zo ook mijn Australie avontuur waar ik het een en ander nog voor moet regelen. Bedankt weer voor alle leuke reacties!

  • 16 December 2009 - 11:52

    Harry Meijer:

    Hoi Marloes.
    Het blijft gewoon geweldig.
    Je moet thuis echt wel een cultuurshock krijgen na zoveel indrukken m.b.t. armoe en toch gelukkig zijn, daar tegenover onze rijkdom en toch veel onvrede. Groetjes, Harry.

  • 17 December 2009 - 09:21

    Liset:

    Hey Marloesje!
    Jeetje joh, wat zie je toch een hoop daar! Ik zit hier op mn werk en had zo'n momentje van... goh eens even kijken wat marloes allemaal meemaakt daar! Ben jaloers!
    Hier is vandaag de eerste sneeuw gevallen, chaos op de weg enz! Is weer eens wat anders dat de chaos op de indonesische wegen denk ik :)
    Nou heeeel veel plezier nog! ik ga weer saai verder op mn werk :S
    Groetjes Liset

  • 17 December 2009 - 16:04

    Nicole:

    Hay Marloes,

    Ik volg je op de voet. Het klinkt goed allemaal!

    Het is goed om te zien dat je met heel weinig ook heel gelukkig kunt zijn. Wij, Nederlanders, willen over het algemeen altijd maar meer en meer, maar daar zit het hem niet in ...

    By the way, hier, in Borger, is een heel pak sneeuw gevallen. Dit levert -naast chaos in het verkeer- hele mooie plaatjes op. Ik heb de arreslee al van zolder gehaald, hihi.

    Ik las dat je naar Australie gaat. Wanneer gaat dit avontuur van start? Ga je saampjes met Arjen?

    Nou ik ga weer even declarabel werken zu hause. Ik kan niet naar jouw kijken ;-). Hier is het business as usual.

    De groetjes aan je reisgenoten -geen flauw idee trouwens wie naast Arjen nog ter plaatse zijn ...-.

    Geniet ervan.

    Heel veel liefs
    Nicole

    nb. Hele fijne kerstdagen!


  • 17 December 2009 - 18:42

    Beer:

    Wauw meissie, wat een belevenissen weer! Bijzonder om te lezen hoe het er daar allemaal aan toe gaat.. Heerlijk dat je ook nog even kon ontspannen tussendoor!

    Ik denk aan je!

    Knuffel

  • 18 December 2009 - 18:12

    Reinder:

    Hoi Marloes,
    Dus weer terug op Bali... Leuk om te lezendat het daar ook zo mooi is en de mensen zo vriendelijk zijn. Ik ben weer terug in Angola, tussendoor nog nachtje Dubai gedaan. Was echt weer een cultuurshock terug in Angola, onvriendelijke mensen, 10 dollar voor een tostie en het vuil op straat.... Heel veel plezier nog op Bali en een fijne kerst en jaarwisseling.
    Groetjs en tot op de Bali reunie op Terschelling,
    Reinder

  • 20 December 2009 - 11:40

    Tess:

    Heee Marloes!

    Weer terug in Nederland, met 40 graden verschil...dat is wel even wennen! Maar heb het super naar mijn zin gehad, net als jij nogsteeds zo te lezen! Fijn joh!
    Tot lees!
    Kus Tessa

  • 20 December 2009 - 13:33

    Nina En Jaap:

    he marloes,helemaal te gek,je komt voorlopig nog niet thuis hoor ik!goede reis verder en veel plezier liefs van ons.

  • 21 December 2009 - 09:27

    Nel Boersma:

    Hallo Marloes
    Wat maak je een mooie reis en maak je veel mee. Heel leuk om te lezen en de foto,s te bekijken. Ons kwam heel veel bekend voor op Bali. Wat een mooi eiland he? Ook de Gili eilanden kwam ons bekend voor op Lombok. Gisteravond hebben we heerlijk bij je oma gegeten. Ze had het weer goed voor elkaar.En heel gezellig.
    Marloes we volgen je en hele goede reis.
    Piet en nel (Den Helder)

  • 22 December 2009 - 09:54

    Nancy:

    Hoi Marloes,
    Je ziet wel heel veel zo te horen. En je komt gelukkig ook op de niet toeristische plaatsen. De verschillen worden steeds groter als ik naar jou foto's kijk. Wij kijken hier naar een witte wereld. Wel mooi t hoor! Ach je moet overal iets langer voor uittrekken als je de weg op moet. Met de auto gaat het wel, Ed was gisteren vroeg naar Brussel en gisteren laat terug en dat ging prima. Maar het treinverkeer ligt af en toe behoorlijk plat. Schijnt op Terschelling prachtig te zijn. Ik hoop dat het even zo blijft. Wij gaan pas de 26 of 27ste. Wanneer gaat jou reis verder? We horen het wel. Veel liefs,X

  • 22 December 2009 - 16:03

    Oma Wies:

    Lieve marloes, heb net een foto van je uitgeprint die van op dat paardje ;)!!

    Vind het heel fijn dat je zo een prachtige reis maakt, heb al van Java gelezen en de rest print ik uit. Kom net uit Bergen en heb heerlijk geluncht met Bianca. Die haar honger niet kon stillen.. We hebben een lekker wijntje gedronken op jou gezondheid. Fijna dagen en prettige jaarswisseling!

    Veel liefs van ons allen Oma, Bianca & Karel

  • 27 December 2009 - 19:31

    Marlien:

    Hai marloes! Hoe was jouw kerst in het verre warme oord?? met de kerstmuts onder de boom op het strand:P
    Ik lees dat je naar australie gaat? Wanneer vlieg je erheen? Ben benieuwd hoe je het daar gaat vinden..

    Hier alles goed. Kerst is voorbij(je weet dat ik daar niet verdrietig om ben:D Het is wel gezellig druk op t eiland. Heb veel gewerkt en 1e kerstdag met zn allen bij Storm gegeten, was echt heerlijk. En Natuurlijk in de kroeg beland wat ook zeer gezellig was!:)

    Zo met paar meiden naar't AK en ouwe nummers in de bras. Kachel nu lekker comfortabel met de auto overal heen(de fiets staat te roesten in de schuur, niet best!)

    Over een weekje zitten kim en ik in het vliegtuig. Heb er zo'n zin in.. Helemaal na het lezen van jouw verhalen en als ik je foto's zie!

    Gaat Arjen ook naar Australie of ga je daar alleen heen? En waar ben je met de jaarwisseling?

    Kortom; tijd voor een nieuw verhaal:D

    Ik volg ze allemaal hoor!! Lieve schat geniet ervan, lekker de feestdagen daar te vieren.
    Groetjes aan de eilanders daar en we houden contact.
    Het eerst volgende berichtje van mij zal ook vanuit azie zijn!

    Liefs en een zoen van mij

  • 29 December 2009 - 18:32

    Reinder:

    Hey Marloes,
    Las net dat je op 1 Januari gaat vliegen, zal wel moeilijk zijn afscheid nemen van Bali... Maar Australie heeft natuurlijk ook geweldige plekjes... Fijne jaarwisseling gewenst op Bali, en heel veel plezier in Australie. Ik zie je weer op Terschelling (wanneer is natuurlijk een groot vraagteken op dit moment aangezien we beiden nog nie weten wanneer we daar weer zijn).
    Groetjes vanuit Luanda,
    Reinder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bali

ontdekkingsreis 2009

Recente Reisverslagen:

01 Oktober 2010

Home sweet Home

06 September 2010

One week in Bangkok

25 Augustus 2010

Strand, chakra's, shakes en full moon

12 Augustus 2010

It's a jungle out there! Sabah, Borneo

04 Augustus 2010

Goodbye Australia, you are beautiful
marloes

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 102105

Voorgaande reizen:

07 Februari 2006 - 06 April 2006

Mijn eerste reis

03 November 2009 - 30 November -0001

ontdekkingsreis 2009

11 Januari 2012 - 30 November -0001

ontdekkingreis deel 2

Landen bezocht: