Gili's en bijzondere ceremonie - Reisverslag uit Bali, Indonesië van marloes fopma - WaarBenJij.nu Gili's en bijzondere ceremonie - Reisverslag uit Bali, Indonesië van marloes fopma - WaarBenJij.nu

Gili's en bijzondere ceremonie

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg marloes

26 November 2009 | Indonesië, Bali

Azuurblauw water van ongeveer 30 graden, stille stranden, prachtige vissen en mooie zonsondergangen. Klinkt dat als muziek in de oren? Welkom op de Gili’s!
Hier hebben we een paar heerlijke dagen vertoefd, te relaxt bestaat dat? De eilandengroep Gili’s ligt vlak bij Lombok en bestaat uit drie eilanden. Wij zaten op Gili Trawangan, het ‘hippie’ eiland vanwege de mensen en het grote aanbod aan magic mushrooms en meer. Tijdens de 2,5 uur durende boottocht er naartoe nog dolfijnen gespot en gelukkig niet zeeziek geworden. Op het eiland hebben ze geen auto’s of brommers. Aangezien het vrij warm was hadden we niet zo zin in de benenwagen dus hebben we een taxi genomen, met paard en wagen! Ik keek maar niet te lang naar de paardjes want ze zagen er niet uit ( erg dun) en je kon wel zien aan ze dat ze niet happy waren. Ons huisje bevond zich ongeveer 300 m van zee en we haddden zelfs airco. Helaas viel de stroom een tigmaal per dag uit dus daar hadden we niet zoveel aan.
Gili’s is perfect om tot rust te komen en heerlijk om te snorkelen! Al bij de eerste snorkeltocht hadden we al een zeeschildpad gespot, heel bijzonder.
’s Avonds hebben we een reggae concert bijgewoond van de band ‘ Ray D’Sky’ , wat een mooie muziek. Reggae is eigenlijk niet het goede woord ( ja voor het publiek) het is meer Jack Johnson stijl. Check ze maar eens op internet, ik weet zeker dat je het ook prachtig vind. De volgende dag ging de band een videoclip opnemen en omdat we ondertussen al een beetje groupies waren ( Janne kende ze al) mochten wij ook even een optreden in de clip. Het resultaat zal straks wel te zien zijn op youtube.
De laatste avond hebben Arjen en ik lekker film gekeken daar in de buitenlucht, ‘ Into the wild’ , aanrader! De film paste ook wel een beetje in de sfeer want de hoofdrolspeler gaat voor 2 jaar reizen met als eindbestemming Alaska.
Na drie dagen relaxen vonden we het wel weer tijd om wat te gaan doen dus hebben we weer de boot gepakt naar Bali, deze keer helaas wel zeeziek..
Vrijdagavond hebben we weer een concert bijgewoond van dezelfde band, weer een succes en we konden nu al een beetje meezingen.

Afgelopen zondag was weer een bijzondere dag van begin tot eind. Janne en Karlijn hebben me meegenomen naar een ceremonie, natuurlijk moesten wij ook in klederdracht. We werden hartelijk ontvangen door de familie en kregen meteeen al wat lekkers voorgeschoteld. Toen werden we naar binnen gebracht, omdat zij het zo bijzonder vinden om buitenlanders te ontvagnen kregen we ereplaatsen. Zo keken we recht op de offers uit waar o.a. Een varkenshoofd lag ( zie foto). Op Bali worden veel ceremonies gehouden en deze waarvan we uitgenodigd waren door een familie was in ere van hun dochter en zoontje. Bij de dochter werden de hoektanden geveild zodat deze niet meer ‘ dierlijk’ aandoen en bij het zoontje werd een stuk van zijn haar geknipt. Dit gaat gepaard met veel zang, offers,gebeden en eten. Een oude priester leidde de ceremonie en zegende de kinderen. Het was heel bijzonder om hierbij aanwezig te zijn.
In de namiddag passeerde ik het strand waar ik djembe muziek hoorde, dat klonk goed. Onder de muzikale klanken ging ook net de zon onder, wat een prachtig schouwspel. Het gekk hier is als de zon onder is het ineens weer helemaal licht wordt ( zie foto). En in het oosten wordt de lucht dan rood/blauw alvorens het donker wordt. Toen het uiteindelijk helemaal donker was trad er nog een man op met een vuurshow. Ik zat met een grote glimlach het allemaal te aanschouwen en te beluisteren, wat een dag!
De afgelopen dagen hebben we weer veel scooter gereden oa. de bergen in. Prachtige meren gezien waar het volkomen stil was. Het rijden was prachtig, langs de sawa’s en enge bochten stijl omhoog. Helaas had Arjen wat minder geluk met scooterrijden maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
Woensdag avond ben ik naar Jimbaran beach geweest waar je heerlijke verse vis kan eten aan zee en later op de avond zijn we nog even wezen stappen met in totaal 5 Terschellingers. It’s a small world..

• 26 November 2009 - 14:21

Nienke:

Zit ik hier op mn werk achter mn computer met het uizicht op rotweer je verhaal te lezen...damn!!!
    hahaha :)
    xx

• 26 November 2009 - 15:51

Marlienke:

Wat zie je der stralend uit op al die fotos!! En wat een gave dingen doe je allemaal.. En hier regent het.. :(.. ben dus redelijk jaloers.. Kussj

• 27 November 2009 - 08:24

Janne:

he meissie, hahahaha ik val hier bijna van mijn stoel van het lachen. mevrouw wil in het regenseizoen de toeristische (veeeel langere) route naar ubud nemen. Valt het hier nu met BAKKEN uit de hemel. Bali met regenseizoen. Hoop dat jij al aangekomen bent.
    Leuk verhaaltje weer! Goeie reclame ook voor Aray, haha!

Zie je snel, enjoy Ubud!

XXx

• 27 November 2009 - 10:32

Marlien:

je hebt't helemaal super daar! Echt dus niet dat jij voor je feestdagen alweer thuis bent:P hihi! Lekker lang weg blijven nu het nog kan, toch?
    Wie is de 5e eilander? (jij, mirjam,reinder en arjan)
    Ik ben ook al begonnen met aftellen; over 5 weken zitten wij ook alweer in het vliegtuig!!
    Maar eerst volgende week afrijden:S

Nou lieve schat, groetjes aan alle bekenden daar en lekker verder genieten!
    Liefs kus

• 28 November 2009 - 15:40

Harry Meijer:

Ha Marloes.
    Ik had vanmiddag even contact met je moeder, beretrots is zij op jou. Wij, Brigitte en ik kennen jou natuurlijk van de 3 Grapen. Hebben vaak geluisterd naar jouw paarden verhalen en je toekomstplannen. Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jouw reisjes, het komt aardig uit, toch?.
    Geweldig dat je zoveel plezier hebt. Wij zijn best een beetje jaloers: Mooi weer, verse vis, een heel andere cultuur, blauwe zee. Oké je "mist" Sinterklaas.
    Vandaag moest ik voor de laatste keer spelen voor de goed goedheiligman, maar door een rugprobleem moest ik afzeggen. Zeg, veel plezier nog en wij blijven graag op de hoogte. Groetjes Harry en Brigitte.

• 29 November 2009 - 09:18

Ilse:

Nou wil ik ook reizen :( Geniet er van lieverd!

• 29 November 2009 - 21:50

Marijke:

Lieve Marloes,wat leuk om je zo te volgen op je geweldige reis.Zo te lezen geniet je met volle teugen van alles wat je meemaakt en tegenkomt.Geniet maar volop van het heerlijke weer de mooie natuur en de lieve mensen die je tegenkomt.Je zult de hollandse stortbuien niet echt missen.Kom net van het eiland en hadden daar vier jaargetijden op een dag.Haddock was zeker geslaagd en je oma was met dansen in topvorm.Ze genoot met rode wangen van het begin tot het late eind.
    lieve Marloes ,zuig alles op als een spons zodat je er later nog van kan genieten.veel liefs van Wil en mij en tot het volgende mailtje

• 01 December 2009 - 12:48

Nancy:

Hoi Marloes,
    Wat klinkt het allemaal heerlijk en de mooie foto's die ons hier toch een kleine indruk geven van de sfeer en wat je meemaakt. Ja de eilanden blijven trekken voor zo'n eilandbewoner merk ik. Inderdaad een mooie film Into the Wild. Wel heftig vonden we omdat het een waargebeurd verhaal. Trouwens echt groupiegedrag hoor. Gaan jullie de band nog verder volgen? Laat weten als je op Utube staat, gaan we onmiddelijk kijken. Is dat de balinesische kus halverwege je linkerbeen op de strandfoto? Heel veel liefs ben volgend weekend weer naar dat andere eiland met helaas helaas iets minder weer.

Dikke kus.

• 06 December 2009 - 15:02

Beer:

Meissie, wat ziet het er daar mooi uit!

Ben je zelf ook nog aan de magic mushrooms gegaan ;) of ben je daar netjes vanaf gebleven?

Ik heb nummers geluisterd van Ray D’Sky en het klinkt inderdaad erg lekker! Het meezingen gaat me alleen nog niet zo goed af :p

Kussssje