Selemat Siang - Reisverslag uit Bali, Indonesië van marloes fopma - WaarBenJij.nu Selemat Siang - Reisverslag uit Bali, Indonesië van marloes fopma - WaarBenJij.nu

Selemat Siang

Door: marloes

Blijf op de hoogte en volg marloes

14 November 2009 | Indonesië, Bali

Wat is het toch heerlijk om lekker uit te slapen ( houden wij van) om vervolgens een duik te nemen in zee met een stralende zon.. Maar ik zal jullie wat verblijden, ook dat begint op ten duur te vervelen ( maar nu nog niet!)
Wat wel jammer is is dat veel vrouwen hier topless zonnen terwijl dat eigenlijk hier normaal is. Het wordt wel geaccepteerd maar een Balinees zal dat nooit doen, die gaan met kleren en al. Ik ben van mening dat als je naar een ander land gaat je je wel enigszins moet aanpassen aan de cultuur en je erin verdiept, dat maakt je reis ook veel interessanter. Zo leren wij al een aardig woordje Bahasa, met dank aan Janne want die spreekt het al vloeiend. Maar doen we ook veel dingen die een ‘ normale’ toerist niet snel meemaakt.
We hebben scooters gehuurd zodat we mobieler zijn, ik was er eerlijk gezegd eerst niet zo’n fan van want het verkeer rijdt ten eerste links maar ook als een bezetene. Maar ik moet zeggen, het went snel. Ook heb ik mijn eerste Balinese kus gehad..
Zie je het al voor je? Maar helaas.. een Balinese kus is heir een afdruk van de uitlaat van je scooter.. Auw!
Via Janne zijn we op kraamvisite geweest bij een Balinees gezin die hun eerste kindje had gekregen, heel bijzonder. Het babytje was nog maar 11 dagen en ze mogen pas het huis verlaten als ze kunnen lopen. Ook hebben ze zakjes om hun handjes zodat ze zichzelf niet kunnen open krabben. We hebben een rondleiding door hun dorp gehad, langs de varkensstal ( met biggetjes!) via het oerwoud naar een kinderschool waar ze op dat moment net Balinese dansles kregen. Wat een kleurenpracht van hun kostuums. Door de rijstvelden kwamen we uit bij de koeien van de familie en onderweg kwamen we natuurlijk veel nieuwsgierige mensen tegen. Wat een warm welkom was het daar! Daarna hebben we onze gastheer meegenomen naar een Warung (eettentje) waar we varken hebben gegeten maar dat gaat er niet zo aan toe als in Nederland, hier eet je de huid van het varken en het hart.. Lekker was anders maar goed we deden natuurlijk leuk mee.
Het uitgaan heeft verder een nieuwe ervaring met zich meegedaan, we zijn naar een reggae club geweest en leuk dat het was!
Donderdag hebben we weer de scooters gepakt en zijn we eerst naar een markt gegaan. Hier hebben we ballen en heel veel lolly’s gekocht. Nu vraag je je misschien af wat moeten ze daar mee? Nou, we gingen een weeshuis bezoeken op eigen gelegenheid. Alleen al in deze omgeving zijn er al zes dus dat was niet moeilijk te vinden.
In het bezochte weeshuis zijn er op het moment 60 kinderen in de leeftijd van 0 tot 21 jaar. Sommige kinderen hebben wel ouders maar die kunnen gewoonweg niet voor hen zorgen dus komen ze, als ze geluk hebben, terecht in een weeshuis. Zo was er nog die avond ervoor een baby binnen gebracht van nog geen 6 dagen oud. Deze verbleef nu bij een gastgezin in de buurt maar er is een grote kans dat deze in het illegale adoptiecircuit komt. De kinderen waren erg blij met onze kadotjes en onze aanwezigheid. Zo hebben ze Janne en mijn haar prachtig ingevlochten en Arjen heeft volleybal met ze gespeelt.
Stuk voor stuk bijzondere kinderen. Diepe indruk heeft het op mij gemaakt, wat hebben wij het dan toch goed...
Hier gaan we zeker nog een keer terug komen en weer wat leuks met ze doen.
Vanavond ( zaterdag) komt Mirjam ook naar Bali voor 2 weken en zondag vertrekken Arjen en ik naar de Gilli’s. Dit is een kleine eilandengroep bij Lombok. Wellicht doen we Lombok zelf ook nog aan.
Bedankt voor jullie leuke reacties, erg leuk om te lezen!!
Veel liefs

  • 14 November 2009 - 11:17

    Tineke:

    Hey Marloes,
    Ik begreep al van Arjen dat jullie het enorm naar je zin hebt op Bali.
    Wat een enige foto's allemaal(zie ik Arjen er ook eens op staan).
    Heel veel plezier op de gili's. Geniet ervan en pas goed op elkaar haha.
    Groetjes......Tineke

  • 14 November 2009 - 15:24

    José:

    Lieve Marloes en Arjen!

    Heerlijk om over jullie avonturen te lezen en die prachtige foto's te zien. Geniet maar van de heerlijke temperaturen, ik zou graag ruilen. In Peking is het nu -12!
    Maak er een mooie reis van!

    Veel liefs!!

  • 15 November 2009 - 12:57

    Tessa:

    Lieve Marloes!
    Al een paar reisverslagen geplaatst, wat gaat de tijd snel zeg! En volgens mij helemaal naar je zin, wat fijn! Wat de anderen ook al schrijven...ik ben ook jaloers! Het klinkt echt heerlijk, zeker in vergelijking met dit weer en leven hier! Regen, wind en leren, bah!
    Maar geniet ervan en ik volg je weer verder!
    Liefs Tessa

  • 15 November 2009 - 22:06

    Mariëtte:

    Balinese kussen are pretty hot ;)

  • 23 November 2009 - 12:53

    Nancy:

    Lieve Marloes,
    Wat ben ik laat met mijn eerste reaktie. Ik beloof beterschap hoor! Het kwam er even niet van maar inmiddels ben ik helemaal bij en heb vanaf het begin je reisverslagen gelezen. Zo te horen en te zien (foto's) gaat het goed met je en mogen we nu best wel een beetje jaloers zijn. We zullen je heus wel missen maar ik zou er maar een lange reis van maken in jou schoenen. Je mist hier niet echt heel veel. Regen, wind, heel heel veel natte en dode bladeren. Geef mij maar het spring is in the air gevoel. Hong Kong top zo te horen maar zo'n eerste nacht in een hostel met twee vreemde mannen, ik kan me voorstellen dat je even denkt is dit veilig. Je moet voorzichtig zijn natuurlijk maar volgens mij zijn wij altijd veel te wantrouwend. Fijn dat je echt bij de bevolking komt en niet alleen op de toeristenstrandjes. Had je nou nog dat adres van Annemee of moest ik dat nog laten weten? Dikke kus ook van Ed en vooral veel plezier en heel veel mooie ervaringen. X Nancy

  • 24 November 2009 - 21:23

    Oma:

    Lieve Marloes,net aangekomen op Terschelling en nu, al je mails gelezen top hoor!Leuke fotó"s mijn kleine meisje met zo een lange eilander naast haar, veilig gevoel voor mij, het is hier echt herfst,en jij daar heerlijk in het zonnetje,ik wou dat ik even bij je kon zijn, maar in gedachten ga ik met je mee in je avontuur.Veel liefs van oma,o ja ,vanavond ga ik weer genieten van jouw bedje en denk ik aan jou xxx.

  • 06 December 2009 - 14:52

    Beer:

    Haha geweldig ik zie het al helemaal voor me, Marloes op een scooter sjeesend door de stad!

    Hoe is het inmiddels met het uitgaan? Zijn de reggae clubs al helemaal jouw ding ;)?

    Jeetje, die weeskindjes dat moet wel heel erg indrukwekkend zijn.. Je zou ze vast het liefst allemaal mee willen nemen..

    Kussje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bali

ontdekkingsreis 2009

Recente Reisverslagen:

01 Oktober 2010

Home sweet Home

06 September 2010

One week in Bangkok

25 Augustus 2010

Strand, chakra's, shakes en full moon

12 Augustus 2010

It's a jungle out there! Sabah, Borneo

04 Augustus 2010

Goodbye Australia, you are beautiful
marloes

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 102077

Voorgaande reizen:

07 Februari 2006 - 06 April 2006

Mijn eerste reis

03 November 2009 - 30 November -0001

ontdekkingsreis 2009

11 Januari 2012 - 30 November -0001

ontdekkingreis deel 2

Landen bezocht: